Eleven Lorik Kasumi har tröttnat på att få lektionerna avbrutna. Foto: SVT

Elever har tröttnat på brandattentaten

Uppdaterad
Publicerad

Halmstads kommun kraftsamlar nu för att få bukt med brandattentats-problemen på Östergårdsskolan som väcker irritation på flera håll.

– Det är bara helt onödigt att förstöra saker och bränna saker, säger eleven Lorik Kasumi som tröttnat på att få lektionerna avbrutna.

Den senaste veckan har Östergårdsskolan i Halmstad upprepade gånger utsatts för brandattentat och både räddningstjänst och polis har fått rycka ut. Kommunen ser allvarligt på vad som skett och kraftsamlar nu för att få bukt med problemet.

Och eleverna har tröttnat på att få lektionerna avbrutna.

– Det är bara helt onödigt att förstöra saker, bränna saker och låta brandkåren komma hit och vi måste ge pengar, säger eleven Lorik Kasumi.

Varför tror du man gör det?

– Det vet jag faktiskt inte men det är nog bara för att provocera som man gör det.

”Många försvårande omständigheter”

Enligt rektorn är det en liten klick av eleverna som förstör för resterande 650 som går på Östergårdsskolan. Nu försöker kommunen hitta lösningar – särskilt när det gäller information.

– 600.000 har beviljats som vi har använt till ökad bemanning i korridorer, fortbildningsinsatser i bemötande och så vidare, säger Magnus Rudgard, skolområdeschef i centrum.

Men rektorn säger ju att man vet vilka det är som gjort det här, kan man inte bara ta tag i det?

– Här finns många försvårande omständigheter. Ytan är inte så lätt att övervaka.

Föräldraföreningen jagar fler föräldrar

Föräldraföreningen på Östergårdsskolan försöker nu också få kontakt med fler föräldrar så att ett nätverk kan skapas. Idag är de bara fem.

– Vi får ta vårt ansvar som föräldrar och ta dialogen med våra barn, säger Jörg Johansson, ordförande i föräldraföreningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.