I klippet förklarar Andreas Almquist, Hallandstrafikens vd, mer kring varför de måste dra in turer. Foto: SVT/Ida Röök Svalander

Flera hundra bussturer i Halland riskerar att försvinna

Uppdaterad
Publicerad

Hallandstrafiken föreslår neddragningar på flera bussturer i länet, något som kan drabba hundratals resenärer. Beslut väntas tas i juni.

Hallandstrafiken har tappat nästan hälften av resenärerna under coronapandemin och i kollektivtrafikplanen för 2022 föreslås besparingar på 17 miljoner kronor. Tio miljoner ska sparas på att dra ner bussturer i länet.

Samtidigt föreslås att försöket med fler turer på HNJ-banan mellan Halmstad och Jönköping avslutas, vilket skulle spara sex miljoner kronor.

Även tåguppehållen på Åsa station berörs, där det föreslås besparingar på en miljon kronor.

Förslaget är nu ute på remiss hos de halländska kommunerna.

I klippet svarar Andreas Almquist, Hallandstrafikens vd, på varför de måste dra in turer.

Vad tycker du om de föreslagna bussneddragningarna?

britt • Dags att Hallands politiker lyssnar på människor, för ni verkar inte förstå något.
Vi som åker kollektivt tycker att hallanstrafikens gör allt för att det ska gå dåligt. Ändrar på ett bra betalningssystem. det nya är krångligt och gör bara att man inte vill använda kollektivtrafik. Halland lägger våra skattepengar på allt som inte gynnar befolkning.

Moira • Jag bodde och arbetade i Halland för ett par år sedan. Har inte bil och var hänvisad till bussen. Aldrig stött på så dålig turtäthet t o m i städerna. Chaufförer ’missade’ att stanna på vissa hållplatser, satt och pratade i mobilen medans de körde. Resekort som inte fungerade - allt var verkligen urkass med kollektivtrafiken. Märkligt, tyckte jag, med tanke på att det finns många innevånare och t ex Halmstad är en studentstad.Ska man dra ner ytterligare så kan man lika gärna lägga ner hela busstrafiken och så får kommunen erbjuda kraftigt rabatterade taxiresor istället.

arne • ifall man tror att det funkar med en tidtabell som gör att folk inte kan åka smidigt -då blir det en negativ trend på resandet .man borde däremot slopa biljetterna helt ifall man tar resandet & miljöfrågan på allvar ,vi betalar redan en stor del på skattsedeln så det blir en besparing när biljetter & kontrollanter tas bort . sedan går väl bussarna på miljöbränsle så det borde vara att föredra bussen i staden istället för 20-30 bilar .

Exempel på föreslagna neddragningar

Linje 2, Halmstad

Fyllinge-Centrum-Sjukhuset

5 turer per vardag och riktning tas bort. Ska spara 500 000 kronor.

Linje 2, Falkenberg

Glommen-Centrum-Hjortsberg-Skrea stationsväg

8 turer i kvartstrafik tas bort i högtrafik. Ska spara 320 000 kronor.

Linje 720, Kungsbacka

Kungsbacka-Särögården-Kullavik

6 turer per vardag och riktning tas bort. Ska spara 900 000 kronor.

Linje 314, Halmstad

Halmstad-Trönninge -Gullbranna-Eldsberga

3 turer per vardag och riktning tas bort i lågtrafik. Två turer på vardag och riktning tas bort under kvällstid. Ska spara 1 miljon kronor.

Linje 324, Halmstad

Halmstad-Trönninge-Genevad-Veinge-Laholm

2 turer per vardag och riktning tas bort, samt sex turer i ena riktningen och sju turer i andra riktningen tas bort lördag + natt. Ska spara 885 000 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.