Tvådelad bild. Vänster: Person håller mobil utomhus. Höger: Glas champagne vid fönster med utsikt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad tänker Cecilia Lindh om influencerns inlägg? Se henne reagera i klippet ovan. Foto: SVT/Privat

Forskaren: Kan vara svårt att nå rätt med influencer marketing

Publicerad

Att låta influencers marknadsföra Halland i förhoppning att locka fler turister, kan vara lättare sagt än gjort. Cecilia Lindh, docent i företagsekonomi, menar att det båda kan vara svårt att nå rätt publik samt att mäta vad man i slutändan får för pengarna.

Cecilia Lindh har forskat på influencer marketing vid Mälardalens universitet. SVT ringde upp och visade henne ett influencerklipp som betalats av Visit Halland.

– Jag vet inte om det finns influencers som exakt har en följarskala som är dem som borde turista i Halland, det väldigt svårt att tänka så, säger hon.

I klippet ovan berättar hon om svårigheterna med influencer marketing och hur myndigheter själva kan göra insatser för att nå ut till fler på.

SVTs granskning av fakturor från de senaste fem åren visar att 1,8 miljoner skattekronor i Halland lagts på influceners som anlitats för att göra reklam för länet och vissa handplockade företag.

SVT har frågat 16 influencers om tv-intervju, ingen har ställt upp.

Influencers kostar Halland miljoner – strategin anses givande

Vad ger influencersamarbeten egentligen för resultat för Halland – så här svarar Region Hallands utvecklingsdirektör:

Folk solar och badar på Skrea Strand i Falkenberg under klar himmel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Får Halland valuta för pengarna? Det menar Bo-Josef Eriksson, Region Halland. I klippet hör du honom berätta hur han menar. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.