Foto: TT

Gymnasieelever kombinerar anställning och utbildning

Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka är en av fyra skolor i Sverige som deltar i projektet Svensk Gymnasielärling. Under utbildningen delar eleverna sin tid mellan skolan och anställning i en verksamhet där de lär sig yrket.

Projektet Svensk Gymnasielärling kommer att locka fler elever till industrisektorn i Kungsbacka, men även till andra branscher där det finns ett stort behov av nya medarbetare, säger Tommy Johansson, som är lärare i yrkesämnen på skolan.

– Till en början erbjuds fem ungdomar på Vård- och omsorgsprogrammet och tio ungdomar på Industritekniska programmet lärlingsanställning. De kommer att vara 50 procent på arbetsplatsen, och 50 procent i skolan under 15 veckor. De kommer naturligtvis att få lön, säger Tommy Johansson.

Svårt rekrytera personal

Projektet är, enligt honom, väldigt viktigt för kommunen eftersom det under de senaste åren varit stor brist på svetsare och vårdare.

– Vi har tappat 25 procent av alla elever från yrkesprogrammet sedan 2011. Många väljer bort yrket och det börjar bli ett samhällsproblem när det inte finns personal att anställa. Vi måste locka fler ungdomar, hjälpa dem att avancera fortare i karriären och behålla dem i yrken efter examen, berättar Tommy Johansson.

Finns potential för fler

I projektet Svensk Gymnasielärling, som inleds under året, deltar några få gymnasier och företag i landet. Totalt finns det plats för cirka 200 lärlingar. Men det finns enligt initiativtagarna potential för att ha runt 30.000 gymnasister med lärlingsanställning över hela landet. Bakom initiativet står Carl Bennet, Skolverket och Västsvenska Handelskammaren.

– Projektet startar idag och vi hoppas att många unga människor kommer att vara intresserade och anmäla sig till det, säger Tommy Johansson, lärare yrkesämnen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer