Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Patricia Appelgren, Erik Ruth, Katarina Leo och Sebastian Larsson efter vinsten som årets platsmarknadsförare. Foto: Anna Hållams

Hallifornia kammade hem ärofyllt pris

Vatten- och actionsportfestivalen Hallifornia kan numera titulera sig som Sveriges främsta platsmarknadsförare. – Vi har inte hunnit smälta det än, säger arrangören.

Hur kan platser i Sverige inspirera och utvecklas? Just detta handlar priset ”Placebrander of the year” om. För en månad sedan rapporterade SVT Nyheter Halland att vatten- och actionsportfestivalen Hallifornia var en av fyra finalister i tävlingen. Nu har allmänheten utsett Hallifornia som vinnare.

– Vi  har inte landat riktigt än. Det är många som har hört av sig och gratulerat. Det känns jättekul helt enkelt, säger arrangören Eric Ruth.

Fansen röstade

Eric Ruth är vd på Nordic Surfers som arrangerar festivalen tillsammans med Varbergs kommun och Region Halland. Han tror att Hallifornia delvis vann på sin erfarenhet.

– Vi hade ett starkt bidrag i tävlingen. Vi har hållit på i fem år, och många av våra fans var nog inne och röstade, säger han.

Populär sommarfestival

Hallifornia har sedan 2013 uppmärksammat kustkulturen i Varberg och därmed blivit stadens främsta sommarfestival med teman som surf, actionsport och yoga. I år lockade evenemanget 40 000 besökare.

– Det har växt fort. Nu får vi åka hem och reflektera. Det här innebär uppmärksamhet och framförallt får vi lite självförtroende också, säger Eric Ruth.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer