Utställningsaffischen visade en liten flicka med en pistol i munnen och en livlig debatt uppstod när Only Child ställdes ut i Alingsås. Just nu visas den omdebatterade utställningen i Halmstad konsthall. Men konstnären tar all uppståndelse med ro.
– Det är jag van vid, jag får ju både jubel och kritik för mina verk så jag reagerar inte ens, säger konstnären Nathalia Edenmont.
Vid tidigare utställningar med fotografier på utrotningshotade fjärilar och döda möss har kritikerna varit så hotfulla att hon under en period tvingades leva med skyddad identitet.
Inte medveten provokation
Utställningen Only Child har visserligen orsakat starka känslor. Det handlar om liv och död och om vägen där emellan. Hur förgängligt livet kan vara. Flickan med pistolen i munnen, som ännu inte förstår konsekvenser, är bara ett exempel. Men även om det i fotografierna i Only Child finns en underton av obehag som kan provocera är det inte något genomtänkt.
– Jag får färdiga bilder i mitt huvud så jag tänker aldrig intellektuellt att jag ska uppnå något, säger Nathalia Edenmont.
– Den röda tråden i mitt konstnärskap som många konstkritiker skriver om finns inte, det bara blir så.
Jämför inte med Alingsåsdebatten
Halmstad konsthall har valt en annan bild än flickan med en pistol i munnen till utställningsaffischen. Natahalia Edenmont tror inte att det kommer bli samma uppståndelse här som när Only Child ställdes ut i Alingsås.
– Jag jämför inte med Alingsås. Det här är ett annat rum med en annan energi. Det är en annan värld.
Utställningen Only Child i Halmstad konsthall kommer att pågå fram till den 22 maj.