Kommunen har hämtat inspiration i digitalisering från såväl Trelleborg som Helsingborg, men plockat vad de anser är de bästa bitarna och utvecklat en egen robot anpassad efter Laholms behov.
Syftet med Laholmsmodellen är att omfördela resurserna, och två tjänster ska därmed flyttas från ekonomiskt bistånd till arbetsmarknadsenheten.
– Våra handläggare lägger mycket tid på dokumentation och administration. Vi vill ändra på det, effektivisera och hjälpa klienterna att bli ekonomiskt självförsörjande, säger Annalena Emilsson (C), ledamot i socialnämnden.
Den som söker ekonomiskt bistånd ska först bokas in för ett besök med en handläggare, men därefter sker kontakten digitalt. Tjänsten blir tillgängligt 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.
– I dag sker kontakt med till exempel försäkringskassan digitalt. För att utnyttja resurserna kan vi göra det i Laholm också, säger Annalena Emilsson.
– Men roboten kommer aldrig att lämna ett avslagsbesked, fyller ordförande i socialnämnden Kenneth Camitz (M) i.
”Positiva reaktioner från personalen”
I fjol införde Kungsbacka en liknande modell som automatiserar handläggningen av ansökningar om försörjningsstöd.
I Kungsbacka sade tolv socialsekreterare upp sig i protest i samband med digitaliseringen. Har ni fått några sådana signaler?
– Tvärtom. Vi har fått positiva reaktioner från verksamheten eftersom personalen själva har varit med och tagit fram hur vi ska jobba. Om vi hade tagit fram det här ”pang bom” och kopierat Trelleborg är det inte säkert att det hade funkat, säger Kenneth Camitz (M).
När införs modellen?
– När allt är färdigt. Innan sommaren, om allt flyter på, säger Kenneth Camitz.