Folk solar och badar på Skrea Strand i Falkenberg under klar himmel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skrea strand och andra besöksmål lockar turister till Halland – men hjälper regionens satsning på samarbeten med influencers för att få turister att välja just Halland? Foto: SVT

Miljoner i skattepengar till influencers – vad får Halland för pengarna?

Publicerad

Att anlita influencers är en viktig del i marknadsföringen av länet. Det menar Region Halland som tycker att samarbetena är givande. Expert och forskare är oeniga om hur effektivt det är att betala influencer för marknadsföring.

– Vi tror på en mix av kanaler för att nå ut så brett som möjligt, säger Bo-Josef Eriksson, regional utvecklingsdirektör i Region Halland.

Skattebetalarna i Halland har betalat nästan två miljoner kronor för regionen och kommunernas samarbeten med influencers, visar SVT:s granskning. Vad får Halland för pengarna? Hör regionen svara i klippet.

Experten: Influencer når unga som är svåra att nå på andra sätt

SVT har frågat 16 influencers om tv-intervju, ingen har valt att ställa upp. Men Johannes Gustavsson, som skrivit bok och undervisar i ämnet, menar att influencer marketing kan nå en ung målgrupp som är svår att nå på andra sätt.

Forskaren: Kan vara svårt att nu rätt med influencer marketing

Forskaren Cecilia Lindh, docent i företagsekonomi, ser däremot flera sårbarheter med att använda influencers. Det kan vara svårt att nå rätt publik samt att mäta resultatet, menar hon.

Tvådelad bild. Vänster: Person håller mobil utomhus. Höger: Glas champagne vid fönster med utsikt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad tänker Cecilia Lindh om influencerns inlägg? Se henne reagera i klippet ovan. Foto: SVT/Privat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.