Foto: SVT/skärmdump Instagram

Miljoner skattekronor läggs på influencers – utvalda företag i Halland får reklam

Uppdaterad
Publicerad

Influencers får spa, hotellvistelser och fina middagar. Och handplockade lokala företag får gratis reklam.

Skattebetalare i Halland har stått för notan på minst 1,8 miljoner kronor de senaste fem åren.

SVT har granskat Region Hallands och kommunernas samarbeten med influencers.

Skattepengar på influencers: Så miljonsatsar Halland

Vad är det som har kostat 1,8 miljoner? I spellistan ser du hur det ser ut när influencers besöker Halland – och hur det går till när regionen väljer vilka företag som får gratisreklam flera gånger per år.

Hälften av Sveriges regioner har någon gång använt influencers i sin marknadsföring, visar SVT:s sammanställning. Halland är en av regionerna som anlitar influencers flest gånger per år.

Region Halland har, ofta i samarbete med kommuner, de senaste fem åren betalat influencers för att resa till Halland och marknadsföra länet för turister. På exempelvis Instagram visar influencern upp när de till exempel äter god mat och bor på hotell.

Svenskt näringsliv kritiskt till samarbeten med influencers

SVT har granskat fakturor från alla Hallands kommuner, deras destinationsbolag och regionen. Minst 1,8 miljoner kronor har gått till arvoden och kringkostnader vid influencersamarbeten från 2020 till i dag.

Upplägget möts av kritik från företagare som inte fått möjligheten att exponeras i publiceringarna.

– Det är självklart att det snedvrider konkurrensen. De som inte bli utvalda blir diskriminerade och de som blir gynnade får gratis reklam, säger Göran Grén, jurist på organisationen Svenskt näringsliv.

SVT har frågat 16 influencers om tv-intervju, ingen vill ställa upp.

Betalda samarbeten med influencers – så svarar regionerna

SVT ställde frågan till Sveriges samtliga regioner: Har ni eller ert destinationsbolag haft betalda samarbeten med influencers i marknadsföringssyfte?

Här följer svaren:

JA

  1. Blekinge
  2. Halland
  3. Jönköpings län
  4. Kalmar län
  5. Kronoberg
  6. Norrbotten
  7. Skåne
  8. Uppsala
  9. Västra Götalandsregionen
  10. Värmland
  11. Östergötland

NEJ

  1. Dalarna
  2. Gävleborg
  3. Gotland
  4. Jämtland/Härjedalen
  5. Stockholm
  6. Sörmland
  7. Västernorrland
  8. Västmanland
  9. Västerbotten
  10. Örebro län

Vad är en influencer?

I SVT:s kartläggning av kommuner och regionens influencersamarbeten har vi utgått från definitionen från Internetstiftelsen:

En influencer är en person som har inflytande över andras beteende, till exempel konsumtionsmönster eller åsikter. Dagens influencers är främst verksamma genom sociala medier och arbetar ofta med marknadsföring mot betalning, så kallad influencer marketing.

Källa: Internetstiftelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.