Skattepengar på influencers: Så miljonsatsar Halland
Vad är det som har kostat 1,8 miljoner? I spellistan ser du hur det ser ut när influencers besöker Halland – och hur det går till när regionen väljer vilka företag som får gratisreklam flera gånger per år.
Hälften av Sveriges regioner har någon gång använt influencers i sin marknadsföring, visar SVT:s sammanställning. Halland är en av regionerna som anlitar influencers flest gånger per år.
Region Halland har, ofta i samarbete med kommuner, de senaste fem åren betalat influencers för att resa till Halland och marknadsföra länet för turister. På exempelvis Instagram visar influencern upp när de till exempel äter god mat och bor på hotell.
Svenskt näringsliv kritiskt till samarbeten med influencers
SVT har granskat fakturor från alla Hallands kommuner, deras destinationsbolag och regionen. Minst 1,8 miljoner kronor har gått till arvoden och kringkostnader vid influencersamarbeten från 2020 till i dag.
Upplägget möts av kritik från företagare som inte fått möjligheten att exponeras i publiceringarna.
– Det är självklart att det snedvrider konkurrensen. De som inte bli utvalda blir diskriminerade och de som blir gynnade får gratis reklam, säger Göran Grén, jurist på organisationen Svenskt näringsliv.
SVT har frågat 16 influencers om tv-intervju, ingen vill ställa upp.
Betalda samarbeten med influencers – så svarar regionerna
SVT ställde frågan till Sveriges samtliga regioner: Har ni eller ert destinationsbolag haft betalda samarbeten med influencers i marknadsföringssyfte?
Här följer svaren:
JA
- Blekinge
- Halland
- Jönköpings län
- Kalmar län
- Kronoberg
- Norrbotten
- Skåne
- Uppsala
- Västra Götalandsregionen
- Värmland
- Östergötland
NEJ
- Dalarna
- Gävleborg
- Gotland
- Jämtland/Härjedalen
- Stockholm
- Sörmland
- Västernorrland
- Västmanland
- Västerbotten
- Örebro län
Vad är en influencer?
I SVT:s kartläggning av kommuner och regionens influencersamarbeten har vi utgått från definitionen från Internetstiftelsen:
En influencer är en person som har inflytande över andras beteende, till exempel konsumtionsmönster eller åsikter. Dagens influencers är främst verksamma genom sociala medier och arbetar ofta med marknadsföring mot betalning, så kallad influencer marketing.
Källa: Internetstiftelsen