Foto: SVT

Nätverket för nyanlända kvinnor växer

Publicerad

Intresset för mångfaldskontakter och möjlighet att rekrytera gör nu att flera Halmstadföretag blir sponsorer åt kvinnonätverket WOW, Women om wednesday, med drygt 100 medlemmar.

Nätverket, grundat av Halmstadbon Linda Törner, växer i rask takt och hon hoppas att samarbetet med företag kan bli en väg till jobb för flera kvinnor.

– Genom att vi får med oss näringslivet så breddas vårt kontaktnät. Nu börjar vi bli många och då tror jag verkligen vi kan göra skillnad, säger Linda Törner.

”Kompetensbank”

Flera Halmstadföretag sponsrar nu nätverket.

– Särskilt nyanlända är en ju kompetensbank som vi i mångt och mycket håller på att slösa bort i Sverige. Där vill vi hjälpa till att ta vara på den resursen, säger Tommy Zryd, vd MTA.

Nätverket går ut på att skapa mötesplatser mellan kvinnor som nyligen kommit till Sverige, eller som som bott här lite längre, eller som är födda här. På det här sättet vill man underlätta integration och skapa möjligheter till jobb.

– Vi kan verka som en förebild, för det finns flera kvinnor i nätverket som vill studera ingenjörsämnen och där kan vi bidra och erbjuda praktikplatser, säger Sabina Lindén, HR-direktör HMS.

Män och barn på köpet

För Linda Törner var det naturligt att börja med kvinnorna.

– När man jobbar med kvinnorna så får man männen och barnen på köpet. När vi har försökt hjälpa någon att komma ut på arbetsmarknaden kan det komma fram att det finns en man hemma som också behöver hjälp, och då känner vi redan familjen, säger Linda Törner, initiativtagare WOW.

Linda har tidigare fått ekonomisk hjälp av en Göteborgsbaserad stiftelse, men i takt med att projektet växt har det blivit allt svårare att få det hela att gå ihop.

– Jag behöver hjälp ekonomiskt nu när vi blivit fler helt enkelt, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer