– En del av dem som utsätts för brott är nyanlända och pratar därför inte så bra svenska. De vet inte riktigt hur det svenska samhället fungerar eller hur man tar sig fram när man ska bestrida en felaktig faktura, säger Josefine Eriksson, bedrägeriutredare på polisen i Halland.
Svårt att bestrida
Att bestrida en faktura kan vara både komplicerat och tidsödande. Man kanske måste ringa runt till både myndigheter såväl som till företag eller skriva brev. Det kan också vara svårt att förstå vad som står på fakturan.
Fakturabedrägeri är ett brott. Ska inte polisen hjälpa till då?
– Vi tar givetvis emot polisanmälningar om detta och vi vill gärna hjälpa den drabbade rent praktiskt men det ingår inte i våra arbetsuppgifter. Det är inte heller så lämpligt att jag som polis börjar ringa runt för att bestrida en faktura åt en privatperson, säger Josefine Eriksson.
Polisen vädjar till kommunerna
Därför vänder sig polisen nu till länets kommuner i ett brev och undrar om det finns någon enhet som de kan hänvisa till där drabbade kan få hjälp att bestrida falska fakturor.
– Vi har redan fått svar från Halmstad kommun som hänvisar till Medborgarservice på Andersberg. Där finns det personal med goda språkkunskaper och datorer samt skrivare att låna, berättar Josefine Eriksson.