Dag Hultefors (M), Region Halland, Ann-Charlotte Stenkil (M) kommunråd Varberg, och Bengt Rydhed stf regiondirektör Trafikverket Väst.

Nytt miljonavtal om Varbergstunnel

Uppdaterad
Publicerad

Varberg puttar in ytterligare 101 miljoner kronor i järnvägstunneln under stan. I gengäld får kommunen bland annat ny Getteröbro, sanering av Lassabackadeponin och alla tunnelns bergmassor till att bygga nya stadsdelen Västerport på.

Projektet har försenats och fördyrats flera gånger.

Senast i fjol kom Trafikverket med beskedet att det blir en miljard kronor dyrare – totalt fyra miljarder kronor totalt för att bygga tunnel, station och sju kilometer nytt dubbelspår i och runt Varbergs stad.

Bygget av Varbergstunneln

Sedan dess har förhandlingar mellan Trafikverket, Varbergs kommun och Region Halland pågått om hur fördyringen ska lösas.

”Det är väldigt mycket pengar”

På måndagen presenterades ett avtalsförslag på en gemensam presskonferens i Varberg.

För Varbergs del innebär det att kommunen ska hosta upp ytterligare 101 miljoner kronor – plus de 290 miljoner som kommunen redan sagt ja till.

– Det är väldigt mycket pengar, men för Varberg är det här projektet också en viktig del av stadsutvecklingen, säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande i Varbergs kommun.

LÄS MER: Tågtunneln kan bli 100 miljoner kronor dyrare

Varbergs kommun har i avtalet förhandlat sig till att Trafikverket utöver järnväg och tunnel också ska bygga ny Getteröbro, sanera den gamla Lassabackadeponin och ge alla bergmassor från tunnelbygget till kommunens nya stadsdel Västerport, där de behövs för att höja marknivån.

– Bergmassor har ett högt värde. Att köpa in sådana mängder hade också kostat mycket pengar, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Ny pendeltågsstation i Värö

För Region Hallands del innebär det nya avtalet att ytterligare 73 miljoner kronor måste läggas till – totalt blir det då 283 miljoner kronor från regionen.

I gengäld lovar Trafikveriket att påbörja planeringen för en ny pendeltågsstation längs Västkustbanan – Värö station, norr om Varberg.

LÄS MER: Varbergstunneln försenad

För Trafikverket handlar tunnelprojektet framförallt om att bygga bort en av de största kvarvarande flaskhalsarna på Västkustbanan. Med dubbelspår minskar restiden mellan Malmö och Göteborg i och för sig bara med några minuter.

– Men precis som i Hallandsåstunneln är den stora vinsten att kapaciteten ökar. Man räknar med att ungefär fyra gånger så många tåg kan passera på ett dubbelspår gentemot ett enkelspår, säger Bengt Rydhed, stf regional direktör för Trafikverket väst.

Trafikverket betalar om det blir för dyrt

Om bygget framöver skulle bli ändå dyrare ska det inte drabba Varbergs kommun och Region Halland. I avtalet ska Trafikverket stå för eventuella fördyringar efter denna.

Avtalen ska klubbas politiskt av kommunfullmäktige i Varberg den 14 februari. Men den styrande koaltionen och det största oppositionspartiet, Socialdemokraterna, är överens.

Region Halland beslutar om avtalsförslaget den 22 februari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av Varbergstunneln

Mer i ämnet