Foto: Johan Nilsson

Bekräftar: ”Vanligare att tågen vobblar”

Uppdaterad
Publicerad

Att Öresundstågs vagnar börjar att vobbla kraftigt när tåget håller maxfart har blivit allt vanligare den senaste tiden. Det bekräftar bolagets fordonsansvarige som nu anlitat en expert för att gå till botten med problemen.

Pendlare längs med Västkustbanan har den senaste tiden, till och från, skakats om ordentligt. För det är svårt att missa när ett tågset börjar att vobbla i 180 kilometer i timmen.

– Jag är fullt medveten om detta. Ibland är det otrevligt och ibland till och med obehagligt, säger Gustav Sande, som är fordonsansvarig på Öresundståg AB, till SVT Nyheter Halland.

Läs också: Se hur mycket det skakar

Från början av veckan kunde SVT Nyheter Halland få tre fall bekräftade på sträckan Halmstad-Göteborg. Två på måndagen och ett på tisdagen. När tågen börjar vobbla på detta sätt är det inte ovanligt att lokföraren sänker hastigheten till 130-140 kilometer i timmen, en hastighet då de kraftiga vibrationerna försvinner.

– Det kan ju vara så att det bara är en vagn i ett set som vobblar. Men oavsett är det ingen säkerhetsrisk, försäkrar Gustav Sande.

Men sänks hastigheten så kommer ju resenärerna fram för sent, och det är väl inte bra?

– Absolut inte. Inte på något sätt, beklagar han.

Trafikerades trots rapporterade problem

I två av de bekräftade fallen från veckan som gått är det samma tågset som börjat att vobbla.

Varför fortsätter det köras om man upptäckt fel?

– Det är lite klurigt de här sakerna. Felet har rapporterats till underhåll. Sedan fattas beslut om man ska ta ut det direkt till verkstad eller vänta några dagar. Där görs en bedömning i varje enskilt fall hur det påverkar driften. Men huvudspåret är att det ska repareras så fort det går, säger Gustav Sande.

Fick utrymma tågset under färd

Under en av de tre aktuella turerna uppmanades passagerare i det bakre tågsetet att lämna sin plats och ta sig till det främre. Under pågående resa fick resenärerna, via högtalarsystemet, veta att det handlade om ett tekniskt fel. Om detta har ett samband med att tågsetet vobblade har SVT Nyheter Halland ännu inte lyckats få bekräftat.

Fordonstypen som Öresundståg kör har använts sedan år 2000 när bron till Danmark stod klar. Enligt Gustav Sande har problemen dykt upp då och då under de sexton åren, men han upplever att det numera förekommer oftare.

– Min uppfattning är att det är vanligare nu för tiden. För ett par veckor sedan bestämde vi oss därför för att titta närmare på detta och nu har vi inlett en utredning för att se om vi kan förbättra situationen, säger han.

Anlitat expert

Öresundståg har därför anlitat en expert och redan i kommande vecka ska det börja göras kontroller.

– Vi kommer gå lite mer grundligare till väga när vi tittar efter orsaken. Vi ska inte bara byta delar på en vagn utan göra ordentliga mätningar och titta på data, säger Gustav Sande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.