Foto: SVT/Privat

Per Gessle om den nya personliga plattan

Uppdaterad
Publicerad

När Roxette lades på is satte sig Per Gessle ner och skrev nytt material på svenska. En tur till studion i Nashville resulterade i två nya album. På fredagen släpptes det första. Med ”En vacker natt” visar popikonen en mer privat sida av sig själv än tidigare.

– Det är alltid lite nervöst att släppa en ny platta. Den här är en lite speciell då jag aldrig har gjort en sådan skiva förut. Den innehåller inga poppärlor som folk kanske förväntar sig av mig. Samtidigt är jag jättestolt, säger Per Gessle när han ringer upp SVT Nyheter Halland.

Per Gessle har genom åren varit Halmstad trogen. På flera tidigare skivor har det funnits gott om referenser till hemstaden. Det är inte svårt att förstå kopplingen även på skivans nya spår ”Småstadsprat” och ”Min plats”. Han hävdar själv att ”Min plats” är en imaginär plats, men berättar att det finns många betydelsefulla delar av staden.

Per Gessle

– Jag växte upp i Furet, där har jag mitt DNA. Efter några svängar hamnade jag till slut vid vattnet i Görvik. Här är min plats. Jag har flängt mycket runt planeten, men jag kommer alltid tillbaka, på gott och ont. När jag och Marie drömde om en internationell karriär i början av 80-talet ville vi ut i världen och till en storstad. Men när man gjort det söker man lugnet. Och det finns ju här i Halmstad.

Fredagen den 28 april släppte Per Gessle ”En vacker natt”. Samma dag var han i Halmstad och skrev autografer. Foto: SVT

Det låter inte helt olikt låten ”Småstad” som du skrev i slutet av 80-talet, ”Hur jag än vrider och jag vänder mig så kommer allt tillbaka igen”.

– Hehe, ja, det är ju faktiskt lite så. Fiktionen blev sann.

”Det har varit tre tuffa år”

Per Gessles nya projekt tog sin början när Roxette tvingades ställa in eftersom Marie Fredriksson inte kunde fortsätta turnera på grund av hälsan. Per Gessle fick därmed en lucka i schemat och började skriva material på svenska.

– Plattan konkretiserades när Marie inte kunde fortsätta med Roxette. Vi fick ställa in spelningar och helt plötsligt hade jag ett öppet schema. Jag började skriva utifrån premisserna att det skulle vara på svenska och textfokuserat.

Läs mer: Gessle om duetten med Winnerbäck

Hela konceptet känns väldigt personligt med tanke på texterna och att skivan tillägnas din syster Gunilla som gick bort förra året. Var tanken från början att göra ett personligt och reflekterande album?

– Det blev lite mer privat. Det har varit tre tuffa år där min mamma, bror och syster försvunnit. Jag blev indirekt påverkad av det såklart även om ingen låt handlar om det. Men den handlar om att tiden går, man blir äldre och får ett annat perspektiv. Jag försöker skriva från den vinkel där jag befinner mig just nu. Jag förstår att det kan uppfattas mer privat även om det inte är så stor skillnad för mig.

Miljöombyte i Nashville

En annan ny erfarenhet för Per Gessle var att

Anton Corbijn fotograferar Per Gessle i Nashville Foto: Privat

spela in i Nashville istället för i medproducenten Christoffer Lundquists studio i Skåne.

– Jag ville byta miljö. Vi hade tankar på att spela in i både Frankrike och i England, men när Nashville kom upp på tapeten så kändes det rätt. Jag är verkligen nöjd. Det finns ett samband med mellan min musik och den typ av country som jag gillar. Det finns vackra element som jag alltid tyckt om.

Per Gessle åkte över Atlanten med enkla akustiska demos. Lokala musiker fick stort utrymme att leda arbetet framåt. Keyboard och stråkar ersattes exempelvis med pedal steel-gitarr och fiol.

– Det blev ett helt annorlunda sound, vilket kändes självklart. Sedan visade det sig fungera väldigt bra med min och Helena Josefssons röst. Sådant kunde vi inte veta i förhand, men det blev en fin harmoni.

Hela skivan är som du säger ganska lugn. Låten ”Tittar på dej när du dansar” har däremot ett popigare tempo. Är det rent av albumets nästa radiosingel?

– Tack för tipset. Ja, det är faktiskt den som ska bli nästa singel. Du har ju koll, det hör man ju. Gränsen för popighet gick vid den låten. Man kan inte bara ha lugna låtar med fiol, man måste byta tempo och ha lite lättare låtar också. Men samtidigt inte för många heller. Det är ett evigt pusslande att göra skivor.

Några av medverkande på skivorna. Från vänster: Anders Herrlin, Per Gessle, Dan Dougmore (spelar pedal steel på samtliga låtar), Christoffer Lundquist, Clarence Öfwerman Foto: Privat

”Jag är som ett levande Spotify”

I juli väntar en stor sommarturné där Per Gessle samlat ihop ett i stort sett nytt band där bland annat fiol ingår. Nu återstår att se om låtarna från Gyllene Tider och Roxette kommer att countrifieras.

– Det är nog ganska lätt att göra om låtarna från Mazarin. Och ”It must have been love” har vi tidigare gjort om till en countryversion på Tourismplattan med Roxette. Det blir svårare med ”Gå och fiska” och ”Juni, juli, augusti” som är skapade i ett powerpopformat. Man ska nog inte rucka för mycket på det där. Men det ska bli skoj att jobba på repetitionerna. Jag har så enormt många låtar att välja mellan. Jag är som ett levande Spotify, avslutar Per Gessle.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Per Gessle

Mer i ämnet