Såhär ser det ut när resenärer försöka köpa biljett i Hallandstrafikens app. Foto: Peter Osterberger/SVT

Betalstrulet åtgärdat på Hallandstrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Det betalningstrul som pågått på Hallandstrafiken under onsdagsförmiddagen är nu åtgärdat. Det meddelar företaget.

– Allt är återställt och fungerar till hundra procent, säger Peter Gyllander, presschef på Hallandstrafiken.

Problemet startade vid sextiden på onsdagsmorgonen. Resenärer kunde inte lösa biljetter i appen, automater eller butiker. Detta på grund av tekniska störningar.

Resenärer kunde köpa biljett i kundservice men förväntades inte göra detta. Därför kunde dessa åka gratis medan felet pågick.

Efter flera timmars arbete av it-tekniker kunde företaget meddela vid elvatiden på förmiddagen att problemet var åtgärdat. Vad felet berodde på är ännu oklart.

– Det blir nästa steg att analysera så vi kan förebygga det till nästa gång, säger Peter Gyllander, presschef på Hallandstrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.