Profilbilden av Halmstadbon som en social och extrovert personer som ogillar trånga utrymmen, är en av tre delar i en ny handelsutredning för Halmstad city.

Så är den typiska Halmstadbon

Uppdaterad
Publicerad

En social typ som ofta grundar sina val och åsikter på vad andra säger, men som ogillar trånga utrymmen och sätter god service framför stort utbud. Det är den typiska Halmstadbon det, enligt en ny handelsutredning för Halmstad city.

Efter intervjuer med 400 invånare i Halmstad plus digitala enkätsvar från ytterligare 700 tecknas bland annat en bild av Halmstadbon som, med konsultfirmans vokabulär, är sensual emotional – en extrovert person.

– Det är en social profil där relationen mellan människor är väldigt viktig. Man tycker om att prata med andra människor och dela information. Man lyssnar mycket in vad andra säger. Men även negativa åsikter och faktafel kan därför också lätt bli en sanning som sprids, säger konsulten Sandra Holm, huvudansvarig för den handelsutredning som gjorts på uppdrag av föreningen Halmstad city.

Ogillar trånga utrymmen

God service och gott bemötade är A och O när Halmstadbon är ute och shoppar.

– Normalt när vi gör de här undersökningarna kommer utbudet i centrum på första plats, men inte i Halmstad. Här är servicen och bemötandet först, säger Sandra Holm.

Men lika mycket som Halmstadbon gillar att träffa och prata med människor, ogillar hen att vistas i trånga och stökiga miljöer.

Vilken nytta kan Halmstad city nu ha av den här profilbilden?

– Det visar vilket segment av kunder som är vanlig och vad de tilltalas av. Det här är ett segment som till exempel vill ta del av event i det offentliga rummet. Det spelar egentligen inte så stor roll hur det genomförs, utan att det händer något över huvud taget, säger Sandra Holm.

Föredrar cityhandel

Profilbilden är bara en av tre delar i handelsutredningen. I övrigt innehåller den också en butiksinventering och en analys av handelsstråken. Där konstateras bland annat att det finns många unika butiker, men inget som riktigt sticker ut – ingen ”wow-faktor”, enligt utredningen.

Ändå föredrar 68 procent av de tillfrågade cityhandel framför köpcentrum och näthandel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.