Delad bild. Till vänster: olika rätter på ett matbord. Till höger: person utomhus vid röd byggnad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad gör man som influencer om restaurangen man ska marknadsföra inte håller måttet? Hör Agnes Ros berätta. Foto: SVT

Så är det att jobba som influencer – Agnes Ros anlitades att marknadsföra Halland

Publicerad

Hur mycket arbete ligger bakom inläggen? Och hur mycket får influencern själv bestämma? SVT har intervjuat Agnes Ros, som 2024 anlitades av Region Halland för att marknadsföra länet.

I klippet ovan ger hon inblick i hur det är göra ett så kallat ”influencersamarbete” med regionen.

SVT:s granskning av fakturor från de senaste fem åren visar att 1,8 miljoner skattekronor i Halland lagts på influceners som anlitats för att göra reklam för länet och för vissa handplockade företag.

En av dessa är Agnes Ros som är matkreatör med 16 000 följare på Instagram. 2024 anlitades hon för att resa till Halland och publicera inlägg från bland annat restauranger och hotell.

Region Halland betalade middag och boende för influencern

Ros fick inget arvode, men regionen betalade för kringkostnader som middagar och boende.

– Det blir som min betalning för besväret. Där jag väljer att tacka ja till att inte få arvode utan endast kringkostnader. Sedan får jag redovisa för det, säger hon.

Om kritik mot regionens urval av företag

Det är Region Halland som väljer ut företagen som ska få gratis reklam och vissa företag har valts ut flera gånger på ett år. Samtidigt finns många andra företag som aldrig väljs ut. Vilket kritiserats av företagare och jurist. I klippet ovan hör du hur Agnes Ros tänker kring regionens urval av företag.

Skattepengar på influencers: Så miljonsatsar Halland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.