– Det är helt klart det värsta jag har varit med om i trafikanordningar. Det är trångt och många ska fram, säger Per-Olov Sörling, projektledare på Trafikverket.
Han säger att han förstår trafikanterna som upplever att det är krångligt. Samtidigt är arbetet viktigt för de som bor i närheten.
– Det är för att skydda för buller gentemot fastigheterna som ligger här. Med tanke på att trafiken ökar hela tiden så är det ett väldigt störande moment, säger Per-Olov Sörling, projektledare på Trafikverket.
Allt arbete på samma gång
Samtidigt som planket sätts upp vid Fyllebro på riksväg 15 så passar Trafikverket på att reparera tre broar. Per-Olov Sörling tycker att det är rätt att göra all ombyggnad samtidigt.
– Ja, för att slippa komma hit igen. Det sparar irritationsmomentet för bilisterna.
Svårt att förstå reglerna
Det är uppenbart att många har svårt att förstå hur de får köra. Under tiden SVT Nyheter Halland är på plats tutas det ett flertalet gånger när bilar tvingas att stanna och en bilist åker helt fel.
– Där är rondellmärke, där är ett lämna företräde och det är informationen som behövs för att trafikanterna ska klara sig igenom en rondell. Men många har bråttom, säger Per-Olov Sörling och pekar.
Använt dataprogram
Inför ombyggnaden har Trafikverket använt ett dataprogram som har analyserat hur trafiken kommer att fungera i praktiken.
– Hela trafikanordningen är uppbyggt för att ta emot 12 000 fordon per dygn. Det är inget dåligt vägskäl här. Vi har Prästvägen, vi har E6 och vi har bussarna.
Ombyggnaden fortsätter
Den första etappen av arbetet kommer att hålla på till mitten av april. Men sedan börjar allt om på andra sidan.
Är det här den bästa lösningen?
– Ja. För att ta hand om 12 000 fordon anser jag att detta fungerar väldigt bra, säger Per-Olov Sörling.