En person håller upp en mobiltelefon vid ett café.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Johannes Gustavsson utbildar influencers. Varför slår han ett slag för influencer marketing? Hör i klippet. Foto: Storyblocks/SVT

Tre frågor om influencer marketing – experten: ”Svårt att nå unga på andra sätt”

Publicerad

Att nå en yngre och mer specifik målgrupp. Det är några av fördelarna med att använda influencers i marknadsföring, enligt Johannes Gustavsson, som både skrivit en bok om, och föreläser i, ämnet.

Johannes Gustavsson utbildar influencers vid yrkeshögskolor i Sverige. I klippet ovan berättar han varför han anser att influencer marketing är värt att satsa på.

SVT:s granskning av fakturor från de senaste fem åren visar att 1,8 miljoner skattekronor i Halland lagts på influencers som anlitats för att göra reklam för länet och vissa handplockade företag.

Forskaren: Kan vara svårt att nå rätt med influencer marketing

Cecilia Lindh, forskare och docent i företagsekonomi, menar att det både kan vara svårt att nå rätt publik samt att mäta vad man i slutändan får för pengarna. Hon undervisar bland annat i digital marknadsföring vid Mälardalens universitet.

Tvådelad bild. Vänster: Person håller mobil utomhus. Höger: Glas champagne vid fönster med utsikt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad tänker forskaren Cecilia Lindh om influencerns inlägg? Se henne reagera i klippet ovan. Foto: SVT/Privat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.