Forskaren Max Strandberg sitter framför en vägg med tavlor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att ha läxor och att inte ha läxor har båda sina fördelar, berättar forskaren Max Strandberg i klippet ovan. Foto: SVT

Tre frågor om läxor – varför har vi dem?

Publicerad

Läxor har funnits i flera århundraden, men varför? Skol- och läxforskaren Max Strandberg berättar om fördelarna och nackdelarna med läxor i skolan.

SVT har träffat Kungsbackaeleven Emilia Kenaga som debatterar för att införa läxfri skola.

Max Strandberg, forskare vid Stockholms universitet, tycker det är viktigare att diskutera vad som är bra eller dåliga läxor. Han har nyligen varit med och skrivit en forskningsöversikt på läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande.

I klippet ovan svarar han på tre frågor om läxors vara och inte vara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.