Tre frågor om oseriösa telefonförsäljare – så undviker du att gå i fällan

Uppdaterad
Publicerad

Varje år brukar minst en av Konsumentombudsmannens stämningsansökningar handla om företag som ägnar sig åt oseriös telefonförsäljning. Deras knep är många och syftet nästan alltid det samma: Att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Anmälningar om oseriösa telefonförsäljare är något som KO ganska regelbundet får in, menar processrådet Gunnar Wikström.

– Men i förhållande till hur många telefonsäljare som finns så utgör de oseriösa ett ganska litet antal, säger han.

Men hur ska man göra för att inte luras in i säljarnas fälla och hur tar man sig ur om man drabbats?

I klippet ovan ger Gunnar Wikström sina bästa råd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.