Att jobba så kallade delade turer har blivit vanligare på grund av ändrade resvanor sedan pandemin. Hör fackets kritik och bussföretaget Nobinas svar i klippet ovan. Foto: SVT

Bussföretaget Nobina: ”Klart vi måste lyssna på förarna”

Publicerad

Delade turer är en möjlig arbetstid som står inskrivet i både lagar och kollektivavtal. Men först på senare tid har det använts i större skala. Det hänger ihop med nya resvanor.

Före pandemin var bussåkandet mer jämnt spritt över dagen. Men idag åker allt fler på morgonen och på eftermiddag/kväll.

– Vår uppdragsgivare, Skånetrafiken, vill inte att vi kör med tomma bussar mitt på dagen, sett ur både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina som är en av flera privata bussföretag som kör regionbussarna i Skåne.

Finns i kollektivavtalet

Men han säger också att delade turer är en möjlighet som finns i både lagar och kollektivavtal som även Kommunalfacket skrivit under.

Det känner Kommunalfacket förstås till – och försöker nu påverka sin egen organisation.

– Vi hör av oss och berättar om konsekvensen av avtalet och försöker påverka, säger Mikael Plessen, ombudsman i Kommunal Skåne.

I videon hör du mer om delade turer och vad de kan innebära.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.