Under tisdagen meddelade regeringen att miljöbilsbonusen som betalas ut till den som köper en ny bil med låg klimatpåverkan slopas. Samtidigt har den sedan tidigare meddelat att man sänker reduktionsplikten till EU:s minimumnivåer.
En kombination som kan göra det svårt för Helsingborgs kommun att nå klimatmålen till 2030.
– Vägtransporterna står för en stor del, så det kan bli problematiskt, säger Jens Gille.
Stora del av stadens utsläpp
Vägtransporterna står för mellan 37 och 40 procent av utsläppen i Helsingborg, där personbilstrafiken utgör drygt 70 procent. Att regeringen nu slopar miljöbilsbonusen kan leda till att färre invånare har råd att köpa en mer miljövänlig bil.
– På kort sikt tror jag att det kommer minska incitamentet att skaffa en miljöbil. Sen är det så att fordonsindustrins omställning till fossilfria alternativ som elbilar går rasande fort ändå, det här kanske är en kortsiktig effekt.
Vad betyder reduktionsplikten för omställningen?
– Den är viktig för omställningen i och med att transporterna är så stor del av våra klimatutsläpp och att den är ett sätt att göra den befintliga vagnparken miljösmartare. Där har reduktionsplikten en viktig roll, säger Jens Gille.
Att nu ändra spelreglerna för den industri som håller på att ställa om till mer förnybara bränslen kan få en negativ effekt på utsläppen, menar Jens Gille.
Kommer detta sätta käppar i hjulen för att Helsingborg ska nå sina klimatmål?
– Ja kanske, vi får ju helt enkelt ta till extra krafter för att komma ifatt med det här.