Perstorpbon Martin Daniel Ohlin begav sig tillsammans med sin mamma Stephanie Ohlin Persson under fredagen till Väla, på jakt efter nya kläder. Martin är rullstolsburen och använde sin permobil vid besöket. Tågfantasten Martin reste kollektivt till Helsingborg och på vägen dit gick resan som på räls.
När sällskapet skulle bege sig hemåt stötte de på problem. En nedriven kontaktledning hade satt stopp i tågtrafiken – och ersättningsbussarna som trafikerade sträckan kunde inte ta emot Martins permobil.
Blev strandad
Vid ettiden började såväl Stephanie som Skånetrafikens personal på plats att ringa efter färdtjänst åt Martin. Efter flera timmar utan respons fick hon till slut höra att de skulle bli upplockade vid 17:30.
Men vid utsatt tid dök ingen upp. Först efter 20:00 anlände färdtjänsten. Då hade Martin varit fast på stationen i nästan åtta timmar.
– Jag har aldrig varit med om något likande. Att man behandlar en handikappad på det viset, säger Stephanie Ohlin Persson.
Hon berättar att upplevelsen blev oerhört omtumlande för Martin, som var utan medicin i flera timmar och fick väldigt ont. Och menen bestod under resten av helgen.
– Jag bara låg i sängen, berättar han.
Färdtjänst utreder händelserna
Enligt Magnus Andersson, Skånetrafikens verksamhetsjour, är de vanliga bussar anpassade för både permobiler och rullstolar. Det är däremot svårare att garantera detta vid akuta trafikstörningar som kräver utomstående ersättningsbussar. De som eventuellt drabbas av begränsningar i ersättningstrafiken ska dock erbjudas alternativ, så som färdtjänst.
Anne-Charlotte Pers Eliasson, affärsområdeschef för serviceresor, anser att det som hände Martin är högst beklagligt.
– Det är ju vi som ska ta ansvar för det, självklart. Det ska ju bara fungera.
Färdtjänst ska nu ska utreda händelserna och undersöka hur man kan förhindra att situationer som dessa uppstår, berättar hon.