Joel Sandborg blir ny klubbdirektör i HIF. Foto: Midhat Kuduzovic/HIF

Målet: HIF på övre halvan av allsvenskan med hållbar ekonomi

Uppdaterad
Publicerad

Att hålla sig kvar i allsvenskan är lika viktigt som att ta sig dit enligt HIF:s nye klubbdirektör. År 2020 ska miljonerna från det nya TV-avtalet delas ut.

Helsingborgs IF har snart spenderat två säsonger i superettan. Nu har laget rest sig, är serieledare och mycket nära allsvenskan. Rent sportsligt. Ekonomiskt sett så återstår fler utmaningar, enligt den nya klubbdirektören Joel Sandborg. Idag offentliggjordes det att han, lämnar Rögle BK och, blir ny klubbdirektör i fotbollsföreningen. 

– Vi kommer att se över både kostnader och intäkter. Det kommer att handla om att göra föreningen kommersiellt gångbar och samtidigt bevara respekten för fansen, säger han.

Starkare än någonsin

I Rögle BK har Joel Sandborg varit just kommersiellt ansvarig.

– Jag lämnar mitt i säsongen, och även om man aldrig blir helt färdig, så är Rögle på många sätt starkare än någonsin, säger Joel Sandborg.

Nu återvänder han istället till fotbollen och HIF. Och han har varit klubbdirektör i föreningen tidigare, då som tillförordnad efter att Paul Myllenberg lämnade år 2014.

– Nu handlar det om att etablera klubben i allsvenskan, så som det en gång var. För det blir precis lika viktigt att hålla sig kvar som att komma upp, säger Joel Sandborg.

TV-avtal ger miljoner

Han syftar på att det nya TV-avtalet börjar gälla till säsongen år 2020. Ett avtal som kommer att ge de klubbar som då spelar i högsta serien nya miljoner till klubbkassorna.

Exakt hur ser HIF:s ekonomiska situation ut?

– Det kan jag faktiskt inte svara på än. Om en vecka vet jag. Men det har varit tuffa år i superettan och det kostar att satsa för att ta sig därifrån, säger Joel Sandborg.

Vad är HIF:s sporstliga mål med dig som klubbdirektör?

– Först att ta sig till allsvenskan. Sedan måste det vara att vinna varje match och gör vi det så vinner man också serien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.