Foto: Jessica Gow/TT

Långa väntetider på BUP:s telefonlinje

Uppdaterad
Publicerad

Sjuk personal, mer än dubbelt så många som ringer och långa väntetider i telefon. Det är situationen just nu för Barn- och ungdomspsykiatrins telefonlinje ”En väg in”.

Hela tanken med telefonlinjen ”En väg in” är att vården ska vara lättillgänglig för barn och unga som mår psykiskt dåligt och för deras anhöriga. Här ska de snabbt få kontakt med en legitimerad sjuksköterska som kan slussa dem vidare till rätt hjälp. Men sedan flera månader tillbaks har situationen varit en annan.

– Det värsta är att vi inte kan urskilja om det finns akuta ärenden bland de som tvingas vänta. Det kan ju vara unga som mår fruktansvärt dåligt och inte kommer fram, konstaterar Annelie Rodenäs som är enhetschef för telefonlinjen.

Trycket på telefonlinjen som drivs av Region Skåne har mer än fördubblats på senare tid. 2015 ringde i snitt 1100 personer varje månad, i år är antalet uppe i 2500 per månad. I oktober var det värst, då ringde 3000 personer.

Tvingas vänta i timmar

– Jag är bekymrad. Vi har haft mycket sjukdom inom personalen och problem med ett nytt bokningssystem. Jag såg att snittväntetiden de senaste veckorna är en timme, men det innebär ju att några får vänta i upp emot tre timmar innan de får kontakt med våra sjuksköterskor, konstaterar Annelie Rodenäs som är enhetschef för telefonlinjen.

Hon berättar att hon får samtal var och varannan dag från missnöjda föräldrar men även från skolpersonal som förgäves försökt nå fram på telefonlinjen i fall som rör unga människor som mår psykiskt dåligt.

– Mest orolig blir jag över de barn som tagit mod till sig att själva ringa och som inte får svar direkt. Och de barn och unga som inte har vuxna runt sig, de fallen får vi nog inte kännedom om på samma sätt, säger Annelie Rodenäs.

Ska bemanna upp

Är det acceptabelt att psykiskt sjuka barn och ungdomar får vänta så länge i telefon?

– Nej det är det inte, men vi planerar att bemanna upp inom kort.

Varför har ni inte anställt fler sjuksköterskor tidigare?

– Vi har haft många ordinarie sjuksköterskor som varit sjuka eller vabbat vilket varit mycket tufft att hantera. Vi har inte så många timvikarier att ringa in. Vår förhoppning har varit att situationen skulle bli bättre när alla blev mer friska. Därför har det dröjt.

Totalt bemannar nio fast anställda sjuksköterskor linjen, när bemanningen varit som lägst på grund av sjukdom har endast fem varit i tjänst. Så var fallet så sent som i onsdags.

Telefonlinjen drivs av Region Skåne och nu ska fler sjuksköterskor anställas, men enhetschefen har fortfarande inte fått information om hur många.

Blir det mer än en till tjänst ytterligare?

– Jag hoppas verkligen det, för det behövs, säger Annelie Rodenäs.

Vad som gjort att allt fler ringer till linjen är oklart. Annelie Rodenäs tror att det beror på flera faktorer: dels att fler vet om att linjen finns, dels att trycket naturligt varierar över ett år men även att fler föräldrar ringer in för att få neuropsykiatriska utredningar gjorda på sina barn.

– Det är en trend jag tycker mig ana. Fler vill få diagnoser som adhd konstaterade nuförtiden, säger Annelie Rodenäs.

Telefonlinjen: En väg in

Telefonlinjen startade för fyra år sedan.

Den är öppen vardagar mellan klockan 8 och 16.30

I höstas slogs fyra kontor som drev linjen ihop till ett. Tidigare var de placerade i Lund, Malmö, Helsingborg och Kristianstad.

Nu ligger kontoret i Lund men ska tillgodose BUP i hela Skåne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.