Beatrice Sigfridsson är student på modevetarlinjen. Foto: SVT

Modestudenterna om Black Friday: ”Nytt behöver inte betyda nyproducerat”

Uppdaterad
Publicerad

Den här veckan förväntas försäljningen av kläder slå i taket när Black Friday äger rum, bedömer Svensk Handel. Men studenterna på programmet i modevetenskap anser att det går att ha ett modeintresse och samtidigt vara en medveten konsument.

Att vara modeintresserad behöver inte betyda att man köper nytt hela tiden. Det anser i alla fall studenterna på kandidatprogrammet i modevetenskap på Lunds universitet i Helsingborg. Under Black Friday är de särskilt uppmärksamma på att inte göra ogenomtänkta inköp.

– Hela den här slit och släng-kulturen går emot det jag tror på och står för, säger Beatrice Sigfridsson, student på modevetarlinjen.

Deras studier fokuserar på mode ur en kulturell och historisk kontext och många studenter ser en framtid i modebranschen som inköpare, kommunikatörer eller forskare.

Stort hållbarhetsfokus

Hållbarhetsfrågor ges stort utrymme på utbildningen och under hösten har Lunds universitet även fått en gästforskare i ämnet. Studenterna tror att medvetenheten om modeindustrins baksidor behöver bli större hos allmänheten.

– Jag tror att man måste upplysa om vilken miljöbov modeindustrin är och det tror jag inte att företagen kommer göra själva, säger Oscar Ek, student på modevetarlinjen.

I klippet kan du se studenterna ge sin syn på Black Friday.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.