I måndags förtöjde containerfartyget Laura Maersk på kaj 904 i Västhamnen i Helsingborg. Det är världens första metanoldrivna containerfartyg som ska ersätta dieseln och sänka koldioxidutsläppen i en annars utsläppsfylld bransch.
– Detta är en bra ingång till just sjöfarten för det är ett område som är problematisk när det gäller utsläpp, säger Helsingborgs miljödirektör Henrik Frindberg.
Vid årsskiftet träder nya regler inom handeln med utsläppsrätter inom den Europeiska unionens i kraft, något som bland annat kommer påverka just sjöfarten. Enligt Energimyndigheten är just handeln med utsläppsrätter EU:s viktigaste verktyg för att minska utsläppen av växthusgaser.
– Reglerna blir tuffare och det kommer kosta mer för rederierna att inte ha rena bränslen i tanken. Då är det viktigt att den här typen av fartyg kommer i drift, säger Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.
Hamnen: ”Viktig signal”
Att ett nygammalt rederi återkommer till Helsingborg påverkar idag inte volymerna men förhoppningen i hamnen är de ska öka de kommande åren.
– Det är en viktig signal att en så pass stor aktör kommer tillbaka. Det är tuffa tider och detta ger oss stabilitet, Mark Wieden, Key Account Manager I Helsingborgs Hamn.
Ni ser minskade volymer och har varslat medarbetare, kommer detta leda till nyanställningar?
– Nej inte i nuläget, volymerna är fortfarande ner jämfört med förra året. Men vi har förhoppningar att denna nya linje ger nya möjlighet de kommande åren, säger Bart Steijaert.
Om biometanol
Biometanol är ett förnybart bränsle framställt av biogen, återvunnen koldioxid. Ur ett livscykelperspektiv innebär det att ingen ny koldioxid släpps ut vid förbränning. Idealt kan koldioxidutsläppen minska med uppåt 95 % jämfört med konventionella fartygsbränslen. Metanol är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbart och är därför mindre skadligt om det skulle ske utsläpp till sjöss.
Källa: Helsingborgs hamn