Fartyg som idag kommer norrifrån måste köra igenom farledens snäva kurva för att komma in till varvet. En manöver som medför en viss risk, men i värsta fall kan fartygen köra rakt in i land. Nu planeras det för en helt ny stadsdel mitt i den riskfyllda kurvan.
– Redan idag har vi restriktioner, Venbåtarna får exempelvis inte ligga i hamn när vi ska ta in fartyg, säger Anders Larsson.
Landskrona stad å sin sina hävdar att flera pågående utredningar görs och att berörda verksamheter kommer uppdateras efter nyår.
– De (varvet) ingår i riskutredningen för hälsa och säkerhet som är gjord och som nu håller på att uppdateras, säger Johan Nilsson, chef för Stadsbyggnadsförvaltningen Landskrona stad.
Ifrågasatt kommunikation
Just hur kommunikationen mellan varvet och staden har fortlöpt är en tudelad bild.
– Vi hade under våren vårt senaste möte med Oresund Heavy Industries och visade stadens strategiska planer som är kopplade till kommunens strategidokument för stadsutvecklingen. Vi inväntar ett par svar från pågående utredningar. Därefter kommer vi gå ut och informera ytterligare, säger Johan Nilsson.
– Vi har inte haft någon kommunikation med kommunen kring Skeppsbron. Vi hade gärna sett en dialog kring dessa frågor så att vi kan säkerställa att våra farhågor beaktas av kommunen, säger Anders Larsson.
Se mer i inslaget ovan om bostadsplanerna och farhågorna.