– Jag har ju hört talas om att patienter som ska hem från sjukhuset körs runt i hela Skåne, men inte trodde jag att det även gällde patienter från akuten, frågar sig patienten Tordis Haugen Olsson.
Hon fick först vänta en timme mitt i natten på sin sjuktransport från akuten i Helsingborg till sjukhuset i Ängelholm. Sedan visade det sig att hon dessutom skulle dela minibussen med flera andra patienter och ta en omväg via Knutpunkten, Bjuv och Varalöv.
– Vi hinner inte växa riktigt i den takten som behovet ökar, men vi jobbar verkligen för att kunna erbjuda de transporter som vi har i uppdrag att kunna erbjuda, säger Titti Unosdotter som är chef för serviceresor på Skånetrafiken.
Bakgrunden till det ökade antalet sjukresor är komplex men två huvudförklaringar är den växande andelen äldre i befolkningen och att sjukhusen i större utsträckning transporterar patienter emellan sig, inte minst på grund av bristen på vårdplatser.
400 fler resor per dygn
Ser vi till det totala antalet serviceresor som Skånetrafiken genomför, där även färdtjänst ingår, så har de ökat med 400 per dygn i januari i år jämfört med hur det såg ut inledningsvis 2017 berättar Titti Unosdotter.
– I januari i år genomfördes 5100 sådana resor per dygn, jämfört med 4700 som ett slags normalläge och sjukresorna står för en del av den ökningen.
På lasarettet i Helsingborg bekräftar en av cheferna problematiken.
– Det kan bli långa väntetider på transport och det kan i sig medföra att patienterna ibland inte får korrekt vård, säger Håkan Kerrén som är verksamhetschef på akuten.
Till och från Helsingborgs lasarett har antalet sjukresor ökat med tio per dygn under 2017 jämfört med i fjol.
Okej att hänvisa till kollektivtrafiken
Det har gått ut tydliga direktiv till vårdpersonalen om att utnyttja Skånetrafikens bilar optimalt som en konsekvens av den ökade belastningen.
Under rubriken ”Så kan vi hjälpas åt” står det bland annat att ”vi strävar efter att ha minst två resenärer i varje personbil” och att om det medicinska tillståndet tillåter går det ”utmärkt att hänvisa till kollektivtrafiken” för sjukresor.
Cancersjuk och chauffören fick hjälpa henne in på sjukhuset
För Tordis Haugen Olssons del slutade resan klockan tre på natten då transporten nådde sjukhuset i Ängelholm. Då var huvudingången stängd så bilen kunde inte parkera tillräckligt nära. En cancersjuk patient och chauffören fick hjälpa henne in på avdelningen eftersom hon börjat bli lam på vänster sida.
Just den här händelsen är inte utredd av Helsingborgs lasarett ännu.
Går det att utesluta att valet föll på samåkning på grund av trycket på sjuktransportbilar?
– Det är för tidigt att svara på, säger Håkan Kerrén.