I Malmö sker 55 procent av allt resande på cykel. I Lund 27 procent. Men i Helsingborg endast 10 procent.
– Det är låga siffror. Vi kan bättre, säger Emma Kangas, projektledare på miljöförvaltningen.
För att få fart i omställningen har Helsingborgs stad sjösatt ett cykelprojekt, som finansieras med medel från statliga Vinnova. Under 2022 och 2023 ska 300 testcyklister värvas.
I den första omgången har deltagarna hämtats från Gustavslund och Adolfsberg, men under hösten kommer även boende på Eskilsminne och Sofieberg att få chans att delta.
Kravet är att man kör bil till jobbet i dag – men är beredd ta till cykeln istället.
Cyklar två mil om dagen
Joakim Albertsson, lärare på Maria Parkskolan, är en av dem som antagit utmaningen.
– Jag kommer till skolan på morgonen och känner mig fylld av energi, säger han.
Deltagarna har fått en liten gåva – en apparat som visar hur långt och hur länge de har trampat – och fått svara på frågor både före och efter projektet.
– 75 procent säger att det vill fortsätta efter att projektet är slut, säger Emma Kangas, projektledare på miljöförvaltningen.
Hon har även kartlagt vilka faktorer som får helsingborgare att undvika att cykla.
– Många nämner att livspusslet är svårt att få ihop utan att ta bilen, men även avstånden. Då brukar vi framhålla elcykeln som ett alternativ, säger Emma Kangas.