Linnea Lindskog plockar varor tillsammans med sin kollega Casandra Dietrich. Foto: SVT/Markus Hjortsman

Här paketeras tusentals klappar om dagen – så påverkas arbetsmiljön

Publicerad

Att allt fler väljer att beställa sina julklappar via nätet leder till ett stort tryck på de som arbetar med e-handel. Lådor ska packas, sorteras och skickas. Detta ställer krav på arbetsmiljön.

Julen närmar sig och julklappar ska inhandlas. Detta året har svenskarna nätshoppat för 116 miljarder kronor. Detta ställer krav på de företag som arbetar med att paketera e-handel och påverkar också personalens arbetsmiljö.

– Det handlar om att lyfta rätt, ha en säker skyddsutrustning och vara medveten om de risker som finns, säger Jesper Brandin, försäljningschef på Nowaste i Helsingborg.

Utbildning för att förebygga olyckor

Nowaste är ett av de företag i Helsingborg som arbetar med att paketera tusentals varor till konsumenter och butiker. På arbetsplatsen får varje nyanställd en utbildning på fyra veckor, där det bland annat det informeras om hur personalen ska förebygga arbetsplatsolyckor.

– Det gäller att hela tiden ha uppsikt och vara vaksam så att man inte kör på något, säger Linnea Lindskog, som arbetar med pakethantering på Nowaste.

Linnea kör också truck, när hon inte plockar och paketerar varor.

– De som börjar arbeta här måste alltid ta truckkörkort även om de har det innan. På detta sätt förebygger vi arbetsplatsolyckor och säkerställer personalens kunskap kring riskerna, säger Jesper Brandin.

Ohälsa och stress bland e-handelsanställda

Under hösten och vintern genomför Arbetsmiljöverket inspektioner på 750 företag i landet som arbetar med att paketera e-handel vid terminaler. Kontrollerna ska genomföras på alla stora företag som bedriver e-handel i Skåne. Vid inspektionerna ska arbetsmiljön undersökas då den många gånger består av tunga lyft och obekväma kroppsställningar för den anställde. Det undersöks också hur hög stressnivå som finns bland personalen.

En studie av Handelsförbundet visar att det finns en ohälsa bland e-handelsanställda. Det som orsakar detta är framförallt stress och att det är slitsamt för kroppen. 85 procent av de som deltog i undersökningen menar att de lider av utmattning.

– Arbetsbelastningen ökar under julen och det kan påverka arbetsmiljön negativt. Det är viktigt att arbetsgivaren har tillräckligt med personal för att undvika stress, säger Martin Nyberg tillförordning förste ombudsman på Handelsförbundet i Helsingborg.

Konsumtion e-handel Sverige 2019

  • Under 2019 handlade svenskarna på nätet för 116 miljarder kronor
  • Inom kategorinkläder, skor och accessoarer konsumerades varor till ett värde om 23 miljarder kronor
  • 30 procent av konsumenterna menar att anledning till att shoppa online är att de sparar tid och att det är enkelt
  • 94 procent av svenskarna i åldern 25-44 år har shoppat på nätet under de senaste tre månaderna

Källa: Svensk e-handel 2019, Dibs by nets

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.