”Man kanske inte vågar gå till elevhälsan och man får svar snabbt” säger Molly Edén, elev i Sveg. Foto: SVT

Eleverna om digitaliseringen:”Det är lättare att skriva om man vill ha hjälp”

Uppdaterad
Publicerad

Tanken med tjänsten är elever snabbt ska komma i kontakt med en skolkurator eller skolsköterska om man inte mår bra. Idéen välkomnas av skolelever på Södra skolan i Sveg.

Molly Edén och Jon Liljedahl går båda på högstadiet på Södra skolan i Sveg och de tycker att det är bra att elevhälsan nu finns på nätet:

– Det är jättebra, det är inte alla som vågar gå och knacka på hos kuratorn här på skolan och så får man snabbare hjälp, säger Molly Edén, elev Sveg.

Välkomnar digitalisering av elevhälsan

Man beskriver kort vad vad man vill ha hjälp med i tjänsten, elevhälsan kommer höra av sig inom ett dygn men ofta tar det bara någon timme för eleven att bli kontaktad av rätt person.  Även under loven blir man kontaktad.

Hör eleverna Molly och Jon i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.