Regeringen styr sin politik för att egentligen så fort som möjligt fasa ut fossila drivmedel. Vad som ligger bakom den senaste tidens skutt i prissättningen kan i och för sig diskuteras. Men dyrt att köra bil, det har det blivit.
I Östersund är Lisa Östling samordnare för Bränsleupproret:
– Dagens priser slår mot dem som som bor på landsbygden och som måste köra bil, menar hon.
Per Bolund (MP) är miljö- och klimatminister:
– Vi förstår den här upprördheten. Samtidigt tror jag alla har klart för sig att vi befinner oss mitt i en klimatkris och därför vill vi i stället se högre bonusar för att köpa elbilar och flera laddplatser, säger han.
Bolund slänger också in ett argument om att oljeimporten gör att Sverige sätter sig i knäet på länder som Ryssland och Saudiarabien:
– Vi ska se till att vi kan ortsätta köra bil men göra det på bränsle som produceras här i landet, säger han.
Fast Lisa Östlin tycker att nuvarande politik slår fel:
– Det vore bättre om de riktade sig på de stora miljöbovarna och inte oss som bara påverkar klimatet marginellt.