Passage till Strömsundsbron

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag tycker inte heller om köer, men vi har inte så många val” Hör John Löfgren, projektledare Trafikverket, som säger att bommar är den enda lösningen för att stoppa bilister från att köra mot rött. Foto: Malva Lund Hanefjord

Bilister struntar i rödljus – bommar sätts upp vid Strömsundsbron

Publicerad

Bilister kör mot rött när de ska passera Strömsundsbron vid E45. Nu sätts bommar upp för att lösa problemet som Trafikverket bevittnat flertalet gånger.

– Folk respekterar inte stoppskyldigheten vid brons passager, säger Johan Löfgren, projektledare Trafikverket.

Trafikljuset vid Strömsundsbron har suttit uppe sedan slutet av februari för att säkerställa trafikflödet under ombyggnationerna. Men trafikverket och byggarbetarna på plats vittnar om att trafikanter struntar i trafikljusen – och kör mot rött.

– Byggarbetarnas säkerhet kommer i första hand och det utgör en risk när folk inte respekterar rödljuset. Därför kommer bommar nu sättas upp, säger John Löfgren, projektledare Trafikverket.

Lång väntetid vid brons passager

En anledningen till att några bilister väljer att köra mot rött är att man chansar att hinna med över tillsammans med trafiken som haft grönt.

Jonna Texmo från Strömsund pendlar över bron varje dag, och hon berättar att hon kan tänka sig att det finns en frustration bland dom bilförare som ska ta sig över.

– Det är segt, men man börjar vara van efter den tid som gått, säger hon.

John Löfgren har förståelse för att man inte uppskattar att köa, men menar att tiden det tar skapar en trygg arbetsplats för arbetarna på bron. Han hoppas att bilister kan ha förståelse för det och respektera trafikreglerna som gäller.

– Det är ett vanligt trafikljus som ska respekteras, man riskerar att bli av med körkortet, säger han, projektledare Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.