Gourmetmat: Borgafjäll satsar på destinationsbolaget Foto: Jack Jonasson

Bråk om turismsatsning

Uppdaterad
Publicerad

Satsningen på destinationsbolaget South Lapland får skarp kritik från företagarna i Frostviken. Där vill man fortsätta att satsa på Norge istället.

– Det är vansinne. Jag kan förstå de i Hoting som vill satsa på södra Lappland. Men Frostviken ska inte vara inblandat i det där överhuvudtaget, säger Bengt Blom på Jormvattnets fiskecamp.

Ifrån kommunens sida har man gått med i South Lapland, ett samarbete med tre kommuner i södra Västerbotten. Nio personer ska jobba med projektet, varav en ska sitta i Strömsund. Nu hoppas kommunen att destinationsbolaget ska utveckla turismen i Strömsund.

– Tillsammans blir man mycket starkare, då kan vi växla upp pengarna i ett EU-projekt, säger den nya projektledaren Sofie Jonsson.

South Lapland

Men i Frostviken tror man att South Lapland är ett sätt att dra folk till hotellen i Borga, Kittelfjäll och Klimpfjäll.

– Vi har inte den turismen som de är ute efter i södra Lappland. Vi har inte det boendet som de stora hotellen har, säger Bengt Blom.

South Lapland

Destinationsbolaget South Lapland är ett samarbete mellan de tre Västerbottenskommunerna Dorotea, Vilhelmina, Åsele och Strömsund. Åtta personer ska arbeta för projektet, som handlar om att locka turister till området.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

South Lapland

Mer i ämnet