Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör rektorn Thomas Hallberg om vad skolan gjorde för att bryta mönstret.

Cederbergskolan gick från allvarlig kris till succé

Uppdaterad
Publicerad

Cederbergskolan i Föllinge hade stora problem med låga skolresultat och otrygghet. Men man lyckades bryta en destruktiv kultur. Bland annat genom att lärarna tog tillbaka sitt vuxenansvar.

Idag är det en stolt rektor som tar emot SVT Jämtland. Man har vänt skutan. Tidigare hade bara 65 procent av eleverna behörighet till gymnasiet. I våras hade alla elever godkända betyg.

– Många elever hade tidigare en svag relation till skolan, de tyckte inte om att vara här, säger Thomas Hallberg.

Särskild utsatt skola

Skolan var väl medveten om Skolinspektionens hårda kritik ; låga skolresultat, dålig studiero, otrygghet och störande grupper av killar. När Skolverket erbjöd skolan att vara med i projektet ”Samverkan för bästa skola” så var man raskt med på noterna. Projektet ska stötta skolor som har särskilda svårigheter att förbättra elevernas resultat på egen hand.

Ökade vuxennärvaro på raster

– Vi har pratat mycket om att öka vuxennärvaron utanför lektionssalarna. Det handlade även mycket om hur vi bemöter eleverna och att ta ansvar som vuxen i skolan.

Projektet drog i gång 2019 och ska slutföras och utvärderas 2021. Cederbergskolan har fått en del statliga pengar som gått till att göra organisationen tydlig. Dessutom har det kommit skol- och utbildningsexperter till skolan.

– Det var viktigt med kompetens utifrån, säger Thomas Hallberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer