Det så kallade aktiva farthindret påverkar endast de som kör över hastighetsgränsen, 40 kilometer i timmen. De fordon som kör för fort när de närmar sig hindret möts av en nedsänkning i vägbanan som signalerar att man inte hållit hastigheten.
Trafikverket har idag tre stycken aktiva farthinder installerade i det statliga vägnätet och planerar att bygga ännu fler under de kommande åren. Farthindret som nu är på plats i Hammarstrand är det första myndigheten upprättat i norra Sverige och målet är att undersöka hur sensorer i hindret fungerar vintertid.
– Vi hoppas kunna samla in mer information om hur det agerar när det är mycket snö och is till exempel ifall farthindret kommer kunna läsa av hastigheter lika snabbt, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.
Gett resultat
Enligt Trafikverket har man redan kunnat se positiva effekter av de aktiva farthinder som de installerat i södra Sverige.
– Det är många som anpassar hastigheten och vi har fått mer trafiksäkera situationer, något vi också hoppas händer i Hammarstrand. Dessutom vet vi att det blir mindre trängsel och buller med denna nya typ av farthinder, säger Gabriella Gulliksson.