Dimma stoppade lyft

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagen skulle en spektakulär del av gondolbanebygget utföras i Funäsdalen. Men vädrets makter satte stopp.

Två 18 meter höga liftstolpar skulle monteras i brant otillgänglig terräng dit det varken går att komma markvägen eller montera på marken.

Internationell expertis

För att klara av den här spektakulära delen av bygget har den italienska leverantören kallat in två erfarna liftbyggare från Alperna och en norsk superhelikopter med norsk besättning som normalt arbetar på de norska oljefälten.

Gondolbana i Funäsdalen

Helikoptern ska lyfta sju sektioner á 2-3 ton per stolpe. De monteras på plats samtidigt som helikoptern hovrar ovanför med sträckta vajrar. Överst ska själva rullbatteriet där vajrarna ska gå monteras.

Vädret satte stopp

Men det blev inget lyft på tisdagen. Regn och dimma i Funäsdalen satte stopp för helikopterflygning. Nu skjuts det hela upp till ett senare tillfälle.

– Klart det känns tråkigt, säger Jens Wilhelmsson vd för bolaget Funäsdalen berg och hotell. Det här är en stor sak för en liten by som Funäsdalen.

Tanken är att Superpuman, helikoptern från Norge ska komma nästa vecka, men den är hårt bokad och vädret kan som sagt vara nyckfullt.

–Vi är optimistiska och satsar på invigning 27  december. Mycket av markarbetet är gjort.

Gondolen fanns med i planerna när det nya skidområdet byggdes på norra delen av berget. Men pengarna tog slut och bygget blåstes av. Samtidigt överklagades detaljplanen ända upp till regeringen.

–Det här gången ser det betydligt bättre ut. Gondolen är i stort sätt betald och det känns att folk är positiva.

Ett nytt bolag har bildats sen sist. Lokala företagare, länsstyrelsen och Regionförbundet har gått in med pengar. Dessutom finns lån i Danske bank och Norrlandsfonden.

–2008 hamnade vi mitt i finanskrisen. Vi hoppas vi slipper den oturen den här gången.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gondolbana i Funäsdalen

Mer i ämnet