Elias retades för sin ”lilla” Youtubekanal – men efter en succéartad helg kommer han tillbaka som skolans största influencer med över 5.000 följare. Foto: Privat

Elias, 10, hånades för sin ”lilla” Youtube-kanal – då kom hela Twitter till undsättning

Publicerad

Teaterintresserade Elias Jönsson från Brunflo har haft en minst sagt omtumlande vecka. I fredags fick han fly från skolkamrater som omringat och retat honom för hans Youtube-kanal som ”bara” hade 24 följare. Men efter mamma Lillemors Twitterinlägg skulle ”skitdagen” få en minst sagt oväntad vändning. Nu är han Brunflos största influencer.

Elias Jönsson från Brunflo utanför Östersund älskar att skådespela och startade därför en Youtube-kanal där han kunde dela med sig av stort och smått. Men bland skolan blev kanalen startskottet för en rad elaka tilltag från elever.

– Han är ju absolut ingen idrottskille. Han gillar teater och musik medan hans klasskamrater gillar idrott, berättar mamma Lillemor för SVT Nyheter.

Just D-rapparen kom till undsättning

Men ”skitdagen” skulle snart få en snabb vändning när hela Twitter tog ställning för Elias kanal. Gensvaret sköt i höjden när Just D-rapparen ”Gurra G” delade inlägget.

Elias tidigare blygsamma 24 prenumeranter växte över en natt till närmare 5.000 och numera kan Elias sannolikt titulera sig som Brunflos största influencer.

Men den tioårige Youtube-stjärnan tar sitt nya kändisskap med ro:

– Först blev jag lite chockad av hur många nya prenumeranter jag fått. Sedan läste jag och mamma alla kommentarer. Nu ska det bli kul att göra nya videos. Ska bara tänka ut något kul först, berättar han för SVT Nyheter.

Tusentals har hört av sig

I och med den massiva uppslutningen runt Elias har nu familjen fullt upp med att läsa alla svar och tacka personer som stöttat familjen.

– Jag har tusentals som har hört av sig, jag har inte ens hunnit gå igenom allt, säger Lillemor som vill framföra ett tack till alla som engagerat sig i hennes sons historia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer