Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rosi Hoffer (S) kommunalråd i Östersund vill få hit elsparkcyklarna och nu ska man inom politiken se över avtalet för att få ett företag att etablera sig i stan. Foto: Lukas Johansson/SVT

Elsparkcykelföretaget sa nej till avtalet – Östersunds kommun överväger ”sponsring” för en etablering

Uppdaterad
Publicerad

Elsparkcykelföretaget Ryde och Östersunds kommun har inte kommit överens om det avtal som kommunen skickat ut. Förslaget var att företaget skulle betala en dagstaxa på 5 kronor för varje sparkcykel per dag. Något som företaget tyckte var för dyrt. Men nu överväger kommunen att sänka taxan.

Företaget Ryde ville etablera sig i Östersund med deras elsparkcyklar. Men avtalet som kommunen gjort är inte nog lönsamt för företaget, samtidigt som kommunen behöver ta ut avgift för att täcka sina utgifter.

– Taxaförslaget har vi skrivit utifrån de kostnader vi får om sparkcyklarna skulle komma till stan. Sedan om politiken vill gå in och sponsra för att få hit dem – det är upp till politiken, säger Carola Jonsson, trafikingenjör på Östersunds kommun.

Nu vill kommunen göra ett omtag och överväger att ändra den föreslagna dagstaxan per elsparkcykel för att kunna locka hit elsparkcykelföretag.

– Mittstyret (med S och C som har majoritet) är överens att man vill titta på det här, säger Rosi Hoffer, socialdemokratiskt kommunalråd.

Hör hur styret ser på en ”sponsring” av en elsparkcykeletablering i videon ovan.

SVT har sökt Ryde för en kommentar.

Så här säger Östersundsborna om elsparkcyklarna:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.