Med ett ljud som snarast för tankarna till en väldigt stor skriv skrivbordsfläkt taxar planet ut på banan. Hela uppstigningen skedde inför hundratalet åskådare.
De plan som nu förevisades är tvåsitsiga, men inom ett par år ska man ha plan med plats för 19 personer och den första kommersiella trafiken ska då gå från Västernorrland till Östersund och sedan Sveg och med Röros som slutstation. Även Trondheim kan komma med på ett hörn.
Starka nerver?
Man behöver man inte osedvanligt starka nerver för att förlita sig till en så här oprövad teknik?
– Nej, men visst är det ovant att det går så tyst, säger piloten Kim Björnsen Åklint.
De plan som nu förevisades är väldigt lätta och därför vindkänsliga. Upplevelsen jämförs med att åka bil på en grusväg. Men energiåtgången är väldigt låg och i energimängd förbrukas motsvarande 0,3 liter bränsle per mil.
50 minuter i luften
Än så länge kan planen hållas i luften i cirka 50 minuter mellan laddningstillfällena.
Blir det inte lätt att du hela tiden sneglar på hur mycket laddning som finns kvar?
– Jo faktiskt. Jag sneglar på den lite oftare än jag borde men det lär väl ge sig när jag blir lite mer van, säger Kim Björnsen Åklint.