Hittills har Jämtlands tidning varit en månatlig gratistidning som delats ut i hela länet. Nu tar man steget att bli en prenumererad papperstidning, och det är ett kliv som går helt på tvärs med övriga tidningssverige. Inriktningen är på lokal journalistik, med ett nät av lokala frilansare.
Varför ska ni lyckas när alla landsortstidningar minskar sina upplagor?
– Jag vill ifrågasätta om vi har några lokaltidningar längre, de har ju mest byråmaterial. Medievärlden springer åt samma håll och satsar på webben, men jag tror att det inte spelar någon roll hur förpackningen ser ut. Det är innehållet som är det viktiga, säger tidningens chefredaktör Ralph Rentzsch.
På ÖstersundsPosten håller man förstås inte med om den analysen.
– Vi har gjort vad vi kunnat för att bromsa upplagefallet. Jag tror inte att det går utan det gäller att förflytta våra användare till webben, säger ÖPs chefredaktör Hans Lindeberg.
Jämtlands tidning hoppas i alla fall att snart nå 1.500 prenumeranter. Då får de presstöd på en och en halv miljon, pengar som de ska satsa på – papperstidningen.