Jimmy Anjevall har lång erfarenhet av elbilar och laddinfrastruktur. Både i sitt nuvarande jobb på Jämtkraft och från sitt tidigare arbete med hållbar utveckling inom Region Jämtland Härjedalen. Och han förvånas inte över statistiken gällande året 2019 som en av branschtidningarna baserar en artikel på. Där pekas Jämtland ut som ett av de län med flest nyregistrerade elbilar i förhållande till det totala antalet sålda fordon.
– Det är ett ständigt ökande intresse i hela landet och inte minst här i länet. Det är bara att titta på siffrorna.
Riksgenomsnittet för 2019 var på 4,3 % av bilarna som såldes som var rena elbilar. I Jämtlands län låg det på mellan sex och nio procent. Laddhybrider var inte medräknade.
”Green Highway” har hjälpt till
Jimmy Anjevall poängterar att en stor orsak till att Jämtland ligger långt fram när det gäller elbilar, beror på projektet ”Green Highway” som redan för tio år sedan började bygga upp en laddinfrastruktur längs E14 mellan Sundsvall och Trondheim. På den tiden fanns det bara mellan fem och tio rena elbilar i området.
– Att vi vågade satsa redan då har vi jättestor nytta av idag, säger Jimmy Anjevall.
Andrabilen blir förstabil
Många hushåll utanför tätorterna i länet är ofta beroende av två bilar. Ett tips från Jimmy Anjevall är att byta ut en av dom till elbil.
– Många köper en elbil som andrabil men det slutar oftast med att det är den bilen som körs mest. Utvecklingen av batterikapacitet har också gått så långt nu att den kan användas som vilken vanlig bil som helst.
I klippet berättar Jimmy Anjevall mer om varför han tycker att elbilar kan vara extra lämpliga för just landsbygden.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln användes uttrycket ”per capita” om fordonsparken, vilket självklart var felaktigt. SVT Jämtland ber om ursäkt.