Kilometerskatt införs för lastbilar

Uppdaterad
Publicerad

I dagens regeringsförklaring nämndes en del punkter som direkt påverkar Jämtlands län. Bland annat en ökad satsning på ekoturism och lokal matproduktion. Men också att en vägslitageavgift, eller kilometerskatt, ska införas för tunga fordon. och det är något som oroar åkerierna i Jämtland, som kör långa sträckor varje år.

– Tyvärr tror jag det kommer slå mot svensk industri i allmänhet, och mot oss i glesbygd i synnerhet, just därför att vi inte har något alternativ till vägtransporter, säger Marianne Kurtsson som är VD på ett av Östersunds större åkerier.

En till två kronor per kilometer är en summa som har nämnts i förslagen inför dagens regeringsförklaring. För Jämtlands län, med långa transporter både inom länet, och till och från länet, så kommer det bli kännbart med en extra avgift på transporter.

Staten hoppas på det här sättet att få in mellan 3,5 och 4 miljarder, som ska läggas på annan infrastruktur. Främst järnväg. Enligt förslaget till kilometerskatt ska det bli olika avgifter för olika delar av landet. Storstadsområdena ska betala mer och glesbygden lite mindre.

Hänsyn ska också tas till om lastbilarna har miljövänliga motorer eller om det inte finns alternativ till lastbilstransporter i ett område.

När kilometerskatten införs kommer Marianne Kurtssons bolag, som har ett 80-tal lastbilar, att drabbas av stora extra kostnader.

– Eftersom vi kör ungefär 850.000 mil per år så kan det nog handla om uppåt 20 miljoner, och det är en kostnad som vi alla konsumenter får ta.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.