Färjerederiet har ansvar för sju isvägar i landet, tre i Norrbotten och fyra i Jämtlands län. Isvägarna brukar vara öppna för fordon att köra på med en totalvikt på två ton och när isen har bra kvalitet så ska den klara av fordon upp till fyra ton. Men på grund av de mildare vintrarna har det blivit svårare att hålla isvägarna öppna.
– När det blir en mild period mitt i vintern blir det sämre kvalitet på isen och vi blir tvungna att stänga isvägarna. På 70- och 80-talet i slutet av mars hade vi isar som var mellan 70 centimeter och en meter tjock is, nu är det runt 40, säger Kjell Eriksson, distriktschef Jämtland på Färjerederiet.
Senare än på 70-talet
Öppningen av isvägarna i Jämtlands län sker numera en månad senare än på 70-talet.
– Det är svårt att få upp samtliga tre isvägar varje år. I snitt är de öppna sex veckor, det var det dubbla tidigare. Ammersundet ligger fortfarande på tre månader men de andra två är öppna betydligt kortare tid, säger Kjell Eriksson.
Fortsatt uppdrag
Kjell Eriksson sitter också med i Trafikverkets arbetsgrupp som undersöker förutsättningarna för isvägarnas framtid.
– Det är svårt att sia om hur det ser ut om 20 år, men för Färjerederiets del så vet vi att vi ska vara fossiloberoende 2045, och jag tror att vi kommer fortsätta ha ett uppdrag att göra isvägar som idag, säger Kjell Eriksson.