Om en person behöver hjälp att bostadsanpassa sitt hus kan denne ansöka om bostadsanpassning hos kommunen. I Åre kommun har det i 15 års tid, från 2002 till 2017, varit Can Savrans privata bolag som hanterat detta som extern konsult. Men nu får tillvägagångssättet svidande kritik.
I en utredning som KPMG gjort framgår det att det finns återkommande brister. Lagar och avtal har inte följts och det är stora brister i handläggningen. Till exempel är dokumentationen mycket knapphändig. Utredarna kan därför inte avgöra om rätt arbete har utförts till överenskommet pris.
Inte följt formella vägar
Utredningen pekar också på att kommunen brustit när det gäller den formella väg som beslut ska tas. Formellt är det hemvårdschefen, och i vissa fall även socialnämnden, som ska bevilja och besluta om bostadsanpassning.
Men i utredningen framkommer det att Can Savran som beställt anpassningsåtgärder flera månader innan formellt beslut har tagits. I vissa fall finns inget formellt beslut från hemvårdschefen överhuvudtaget.
Cavran är idag kommunalråd
Can Savran är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Han är även kommunalråd och sitter som ledamot i Centerpartiets partistyrelse. Han vill i dag inte ge några kommentarer till SVT utan hänvisar till tidigare uttalanden i bland annat P4 Jämtland. Där säger han bland annat att han har gott samvete för det som hans företag levererat under årens lopp.
Fakta
Några exempel på brister som utredningen hittat:
En ansökan gäller en elektrisk garageport. Beslut saknas men trots det beställdes porten av Can Savran. Kostnaden för det uppgår till cirka 20 000 kronor.
En ansökan gäller ljudisolering av ett rum. Ingen kostnadsuppskattning eller offert finns med i ansökan. Arbetet är beställt av Can Savran en månad innan hemvårdschefen beviljar det. Uppgifter om vad som beställts och vad anpassningen beräknas kosta saknas.
I flera fall där kontantutbetalningar gjorts saknas kopior på faktura från leverantör och hantverkare. Det saknas även underlag hur man kommit fram till det beslutade bidraget.
Flera åtgärder har beställts innan ansökningarna formellt beviljats av hemvårdschefen.
Bakgrund avtalen mellan Savrans företag och Åre kommun:
Mellan augusti 2000 och augusti 2002 var Can Savran anställd som handläggare på dåvarande miljö- bygg och räddningsförvaltningen. Han hade då bland annat ansvar att handlägga bygglovsärenden och ansökningar gällande BAB, bostadsanpassning.
I augusti 2002 skrev Can Savran under ett tillfälligt avtal att som extern konsult fortsätta utföra handläggning av BAB.
Det var en direktupphandling då det endast var tänkt som en tillfällig lösning.
Avtalet förlängdes sedan kontinuerligt fram till 2017.