Avtalet om särskild kollektivtrafik handlar om skolskjuts, färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor och i viss mån anropsstyrd kollektivtrafik.
Taxi Östersund tilldelades uppdraget augusti 2020 men efter det har flera frågor kommit upp om underlaget till upphandlingen samt till hur Taxi Östersunds anbud är lämnat. Oenigheten handlar om avtalstiden, fastställda priser samt krav på fordon.
– Förhoppningsvis kommer inte folk som använder de här tjänsterna att märka av något alls. Vi har ett direktupphandlat avtal till och med andra januari, säger Marie Nordmark, områdeschef för kollektivtrafik vid Region Jämtland Härjedalen till SVT.
Ny upphandling
Nu ska Länstrafiken starta en ny upphandlingsprocess och då kommer Krokom och Strömsunds kommuner vara separata, till skillnad från tidigare upphandling.
– Att det ursprungliga upphandlingsdokumentet i detta fall varit otydligt är något vi beklagar och tar lärdom av. Länstrafiken och Region Jämtland Härjedalen är angelägna om att transporten ska fungera för dem som behöver dem, att resultatet blir så kostnadseffektivt som möjligt och att alla som lämnar anbud ska ha samma förutsättningar, säger Marie Nordmark.