– Det liksom bubblar och intresset för regionen är oerhört stort, säger Ketty Engrund projektledare VM-effekt. Foto: SVT

Lyckad VM-kampanj – fler flyttar till länet

Uppdaterad
Publicerad

Under Alpina VM och Skidskytte VM så var representanter från länets kommuner på plats för att locka folk att flytta till regionen. Och nu visar det sig att det var en lyckad satsning.

Projektet VM-effekten – Att leva och bo i Jämtland Härjedalen, har ökat kännedom och intresse för Jämtland Härjedalen som en plats att leva och bo i. Projektet har genom nätverket skapat möjligheter för företag att nyttja kanaler och arrangemang utanför sin ordinarie marknad. Projektet ser också en ökad inflyttning:

– Vi har nått våra mål med råge när det gäller ökad inflyttning. Vi hade som mål 15 personer som skulle flytta hit men nu har vi nått 50 personer, som är intresserade, är på väg att ta steget eller har tagit steget, säger Ketty Engrund som är projektledare VM-effekt.

Mål med projektet

1. Skapa nytt strategiskt nätverk mellan länets företag.

2. Fler företag säljer på en marknad utanför länet – Skapa möjligheter för nätverksföretagen att nyttja kanaler/arrangemang i syfte att öka försäljning på andra marknader.

3. Ökad inflyttning till länet som förser den regionala arbetsmarknaden med relevant kompetens – Lyfta behovet av kompetenser och inflyttning till regionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.