Projektet VM-effekten – Att leva och bo i Jämtland Härjedalen, har ökat kännedom och intresse för Jämtland Härjedalen som en plats att leva och bo i. Projektet har genom nätverket skapat möjligheter för företag att nyttja kanaler och arrangemang utanför sin ordinarie marknad. Projektet ser också en ökad inflyttning:
– Vi har nått våra mål med råge när det gäller ökad inflyttning. Vi hade som mål 15 personer som skulle flytta hit men nu har vi nått 50 personer, som är intresserade, är på väg att ta steget eller har tagit steget, säger Ketty Engrund som är projektledare VM-effekt.
Mål med projektet
1. Skapa nytt strategiskt nätverk mellan länets företag.
2. Fler företag säljer på en marknad utanför länet – Skapa möjligheter för nätverksföretagen att nyttja kanaler/arrangemang i syfte att öka försäljning på andra marknader.
3. Ökad inflyttning till länet som förser den regionala arbetsmarknaden med relevant kompetens – Lyfta behovet av kompetenser och inflyttning till regionen.