Bakom undersökningen står Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd.
– Cyklister rör sig i ett snabbare tempo än vandrare, vilket ställer höga krav på säkerhetsmedvetende och att visa hänsyn till naturen och andra besökare, säger Per-Olov Wikberg vid Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd.
Fjällsäkerhetsrådets enkätundersökning har besvarats av 27 destinationsbolag och fjällstationer i sommar, bland annat STF:s fjällstationer i Storulvån och Ljungdalen (Helags) och Destination Funäsfjällen.
Fjällcykling har ökat rejält i hela fjällkedjan. Sex av tio aktörer svarar att allt fler cyklar i fjällen nu jämfört med för fem år sedan.
Det medför också ett ökat behov av information om fjällvett och säkerhetstänkande.
Samtliga tillfrågade instämmer helt eller delvis i påståendet att ”behovet har ökat av att nå ut med information om säkerhet och fjällvett till besökare som cyklar på stigar och leder i fjällen.”
Det finns inga särskilda trafikregler för cykling i fjällterräng men cyklisterna bör bland annat lämna företräde för vandrare och vara uppmärksamma på att cykling riskerar att orsaka slitage på leder och stigar, slår Fjällsäkerhetsrådet fast.
– Vi ser även att elcyklar som ny företeelse i fjällen blir allt vanligare. Med en elcykel går det lätt och snabbt att färdas längre sträckor vilket kan få besökarna att ta sig längre bort än planerat. Men att använda elcykel i terrängen omfattas inte av allemansrätten vilket innebär att du behöver fråga markägaren om lov, säger Per-Olov Wikberg.